Entrevista a Xavier Fàbregas a TV Girona

El dimecres 28/04/2021 el doctor Xavier Fàbregas, director mèdic de Mas Ferriol, va participar en el programa L’Entrevista de Tv Girona, on va abordar les conseqüències directes de la pandèmia a nivell de salut mental i va donar pautes per donar un gir optimista a la situació.

El primer tema tractat a l’entrevista va ser la fatiga pandèmica, un nou concepte del qual s’està parlant molt últimament. La fatiga pandèmica fa referència a les sensacions negatives derivades de les situacions de tancament i confinament viscudes, així com l’angoixa pel futur, que han esdevingut a partir de la malaltia de la Covid-19.

Quins són els símptomes de la fatiga pandèmica?

El doctor Xavier Fàbregas va explicar a Tv Girona que els principals símptomes de la fatiga pandèmica són la sensació d’irritabilitat, cansament i manca d’energia. La situació de pandèmia, que s’ha allargat en el temps, està tenint conseqüències, amb major o menor impacte, en totes les persones. Per aquest motiu podem dir que és normal que tots, en certa mesura, experimentem aquests símptomes.

Com podem saber si és normal el que sentim o hem de demanar ajuda?

El primer que hem de fer és normalitzar aquests símptomes i sentiments que tenim. Hem de tenir en compte que són una reacció natural davant de la situació actual.

Si observem que les nostres reaccions són més grans i exagerades que les de la resta de la gent del nostre voltant, és el moment de consultar amb un professional de la salut. És important assessorar-nos, ja que situacions que en un inici ens poden semblar normals poden acabar agreujant-se i fer-se cròniques.

Què podem fer per estar millor?

El doctor Xavier Fàbregas diferencia 3 aspectes claus que ens poden ajudar a estar millor i a superar els efectes negatius de la situació de pandèmia:

• Expressar sentiments. Compartir amb altres persones com ens sentim i com ens està afectant la situació actual. Al compartir, sovint ens adonem que no som els únics que ens sentim així i ens ajuda a normalitzar.

• Mantenir aquelles activitats que reconeixem com a positives (sempre i quan la situació ens permeti fer-les). Hi ha activitats que ens fan sentir bé i és important mantenir-les i/o inclús recuperar-les en el cas que les haguem deixat de fer. Llegir, escriure, pintar, córrer, nadar, etc.

• Filtrar la informació que rebem. Des de fa més d’un any són constants i diàries les notícies relacionades amb la Covid-19, i ens hem vist bombardejats amb informacions de xifres de morts i infectats,  imatges d’hospitals, de gent vacunant-se, etc.

És important també tenir clar que les persones som més resilients del que pensem, i que de les situacions difícils ens en sortim.

És cert que han augmentat els ingressos per malalties mentals?

En els darrers mesos s’han fet públiques dades que indiquen un augment del 40% dels ingressos hospitalaris per trastorns alimentaris. Es va preguntar al doctor Xavier Fàbregas si és cert que han augmentat els ingressos per salut mental, i ell va argumentar que no està clar si és un augment de casos reals o si el que ha augmentat és la detecció d’aquest tipus de problemàtiques (alcoholisme, addiccions, trastorns alimentaris, etc.). És un tema que s’està debatent entre els professionals del sector de la salut mental. El que sí es pot afirmar és que passar més temps a casa ha generat que els trastorns mentals s’hagin fet més evidents.

Podeu veure l’entrevista completa que se li va fer al doctor Xavier Fàbregas en aquest vídeo:

Truca'ns i t'ajudarem de manera personalitzada

El nostre equip de professionals t'orientarà sense cap compromís

Truca ara